Írni vagy nem írni? - avagy cikk amatőr íróknak

10/27/2015 12:27:00 du.



Sziasztok!

Most egy olyan cikkel készültem Nektek, ami az én egyik hobbim most már hosszú évek óta és szeretném elmondani Nektek a tapasztalataimat.  Remélem szívesen olvassátok. :)


Talán sokan nem tudjátok rólam, hogy elég régóta szívesen írok regényeket. Eleinte füzetbe és elég rövid volumenű dolgokat írtam (visszaolvasva nagyon nevetséges így az évek után, de hát valahol el kell kezdeni és az ember gyerekként még nem rendelkezik akkora tapasztalatokkal )aztán ahogy idősebb lettem, olvastam könyveket is, a felfogásom is teljesen más lett, akkor hosszabb és komolyabb dolgokat írtam, mint azelőtt. 

De röviden elmesélném honnan hova is jutottam. 
Nagyon vicces, de megosztom veletek, hogy első körökben a Barbie mesékből találtam ki történeteket, általános iskolás koromban volt jellemző, és egy -egy rész fél oldal volt talán, mint egy ajánló a tv műsor újságból. Aztán középiskolában már egyre hosszabb fejezeteket írtam, mégsem volt az igazi, bár nekem és barátnőimnek, unokatestvéremnek nagyon tetszettek. Később jött a Stephenie Meyer alkotta Alkonyat -saga, a könyveket pillanatok alatt kiolvastam, rengeteg ihletet kaptam és akkor szinte hasonló jellegű regényeket írtam, vámpírokról, boszorkányokról, démonokról szóló, de ebben nagy szerepet játszott akkori kedvenc sorozatom is: a Bűbájos boszorkák. 
Aztán kezdett kialakulni a stílusom. Inkább a klasszikusak álltak hozzám: régen játszódó (1700-1800-as évek) történetek lettek azok, amikkel szívesen foglalkoztam. Mivel, ahogy már előzetesen említettem, hogy nagy történelem rajongó vagyok érdekeltek azok a dolgok, hogy is élhettek akkoriban, hogy öltözködtek stb : a Büszkeség és balítélet c. film is ihletet adott számomra.  Általában Angliában játszódott a történetem, gyakran utána néztem az akkori kor stílusának, ruha divatnak, épület stílusnak. Így kialakult, hogy én inkább azokból az időkből merítek, hercegek és királyok, lordok és grófok korából. 

Mi történik akkor, ha nem jön az ihlet? 

Nos, igen nálam is elő szokott fordulni. Elég rosszul is érzem magam, mert vannak olyan időszakok, amikor hamar sikerül megírnom egy történetet, de olyan is és ez utóbbi a gyakori, mivel vannak olyan történeteim amik befejezetlenek. Egy fontos: mindig tudjuk, mit is akarunk, ha azt a történetet nem érzitek közelinek magatokhoz amit elkezdtetek 
1.) semmi probléma, várjatok pár napot és hátha egy eseménytől : film, sorozat, zene, könyv, veletek történt események miatt újra ihlethez juthattok. 
2.) lehet, hogy néhány helyen javítotok, átírjátok akkor már nem is érzitek rosszabbnak. 

Egy saját tapasztalatot írnék ihlethiány esetén. Gyakran kedvetlen voltam, elfogyott az ihlet, ilyenkor zenét szoktam hallgatni írás közben, előtt vagy után. ( pl: Adele, Kelly Clarkson, Taylor Swift, stb) 
olyan dalokat hallgatok, amik ihlet adóak, szépek, hangulatosak. Ezért bátran merem javasolni, hogy a számotokra kedves dalokat hallgassátok, lehet, hogy segíteni fog.  :) 


Hogyan válasszak nevet? 

Fontos, hogy nagyjából meg legyen milyen karakterek lesznek a történetben és ahhoz illő, megfelelő nevet találjunk. Természetesen mindenkinek vannak kedvencei, úgy gondolom, érdemes különleges nevek után nézni, mintsem utánozni egy másik regény, film, sorozat szereplőjének nevét. Talán engem inkább ez jellemez, hogy mindig igyekszem más nevet találni, véletlenül se hasonlítson semelyik történethez sem.  
A férfi és női karakterek nevei a történetetek stílusához igazodjanak. Mindenkinek saját karaktere kell, hogy legyen, tehát lesz az aki a jó szerepét tölti be és aki a rosszabb karaktert. Minden karakterről tudjatok és ne feledkezzetek el róla, hiszen később gondot okozhat az, ha esetleg másnak is ezt a nevet adjátok, vagy magáról a szereplőről feledkeztek el és végül megkever titeket az írásban. Arra is érdemes figyelni, hogy ki kinek a családtagja ha esetleg azt is beleszövitek.
De persze, minden a Ti döntésetek.  
Általában nem szoktam magyar neveket használni, sem Magyarországon játszódó történetet írni. Ha ihletet kapok, akkor rögtön csak angol illetve amerikai dolgokban szoktam gondolkodni.
Az én kedvenc neveim : Férfi: William, Darren, Jason, Aaron / Női: Elisabeth, Katherine, Jessica, Anne, Emily, Claire. 

Számomra fontos egy történet megírásánál, függetlenül milyen időben játszódik, hogy a helyet, várost meghatározzam és ez általában azzal jár, hogy megnézem google earth-n a várost : utcák, házak, környék. Engem ez mindig érdekelt, hogy látszólag ismerjem azt a helyet, ahol játszódik a történet. 
Érdemes figyelni magára az írásra is, hiszen nem szép, ha esetleg valaki elolvassa és tele van szóismétléssel. Erre én különösen próbálok figyelni : pl - válaszolta, mondta stb. Erre nagyon jó, hogy kitalálták a szinonima szótárat.  KATT IDE 

A kreativitásunk  azok amik befolyásolják azt, hogy a történetünk milyen lesz, szárnyaljon a képzelet, ne féljetek, bátran mutassátok be mit tudtok, mit írtok szívesebben. 

Írtatok már történetet? :) Szívesen bemutatnátok ezt nekünk vagy a nagyközönségnek? 
Nyugodtan küldjétek el  a mindiglegyboldog@gmail.com  és bízzatok magatokban!! Minden korosztályra vonatkozik :) 

Szép estét kívánok 

Eszter

You Might Also Like

0 megjegyzés